Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει να ορίσει τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα στη θέση του Ευρωπαίου Επιτρόπου Μεταφορών, για να λειτουργήσει ως πέπλο συγκάλυψης των ευθυνών της ως προς την πλημμελή διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία οδήγησε και στην τραγωδία των Τεμπών.
Το πόρισμα της Ευρωπαϊκής Αρχής Σιδηροδρόμων (ERA) για την κατάσταση του μέσου στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στο συρτάρι, αλλά οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις φέρνουν την κυβέρνηση προ των ευθυνών της. Η χώρα μας κατά την ευρωπαϊκή αρχή δεν διαθέτει έναν φορέα με επάρκεια ανθρώπινων και υλικών πόρων για να αναλάβει την ευθύνη αναβάθμισης του σιδηροδρόμου.
Ο ΟΣΕ είναι ακέφαλος εδώ και πολλές εβδομάδες, ενώ η επικεφαλής της ΡΑΣ αντιμετωπίζει ζητήματα διώξεων και η αρμόδια αρχή για τη διερεύνηση ατυχημάτων διαθέτει ελλιπή νομιμοποίηση, καθώς μέλος της διοίκησης εξέλειψε και δεν έχει αντικατασταθεί.
Η κυβέρνηση ανακοινώνει την ενοποίηση του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ για να αποδείξει ότι εργάζεται θεσμικά για την βελτίωση της εικόνας των σιδηροδρόμων, αλλά βασική της μέριμνα είναι να συγκαλύψει τα πάντα χρησιμοποιώντας ένα κομματικό στέλεχος στη θέση του αρμόδιου Επιτρόπου με σκοπό να «θάψει» το πόρισμα της ευρωπαϊκής αρχής.
Το νομοθετικό πλαίσιο για τους σιδηροδρόμους παραμένει πολύπλοκο, η συστημική προσέγγιση, καθώς και η διασύνδεσή της Ελλάδας με την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων παραμένει, επίσης, «κενό γράμμα» και ο ΟΣΕ βρίσκεται υποστελεχωμένος και υποβαθμισμένος ανήμπορος να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που συνεχώς προκύπτουν και δεν λένε να τελειώσουν.
Η ERA θεωρεί ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν είναι οχυρωμένη να επιτελέσει τον ρόλο της, δεν εντοπίζει κάποιο ετήσιο σχέδιο ασφαλείας που να έχει εκπονηθεί για το σιδηρόδρομο, ούτε ένα σύστημα αυτόματης προστασίας αμαξοστοιχιών. Τα δεδομένα αυτά είναι σε θέση να εξηγήσουν πώς ακόμη και μετά το δυστύχημα των Τεμπών, οι υπεραστικοί και αστικοί σιδηρόδρομοι αντιμετωπίζουν σε τακτική βάση προβλήματα, ευτυχώς χωρίς να χαθούν και άλλες ανθρώπινες ζωές.
Συγχρόνως, η αποδιάρθρωση στο σύνολο του τομέα των μεταφορών λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις. Στις οδικές συγκοινωνίες τα οχήματα μένουν στον δρόμο, τα ελάχιστα δρομολόγια δυσκολεύουν την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ η έλλειψη οδηγών έχει οδηγήσει το προσωπικό σε burnout. Στις αεροπορικές συγκοινωνίες η κυβέρνηση διαιωνίζει το απόλυτο χάος με την υποβάθμιση της Υπηρεσίας και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, επιδιώκοντας να δώσει έμμεσα σε ιδιώτες τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας και επιτιθέμενη στους εργαζομένους με επιχειρήματα «λευκής απεργίας», όταν οι τελευταίοι απλώς τηρούν τα καθορισμένα πρωτόκολλα ασφαλείας των πτήσεων.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, συνιστά απαράδεκτη ευθυγράμμιση συμφερόντων και παραβιάζει κατάφωρα τη δικαιοκρατική αρχή περί θεσμικών αντίβαρων και συστημάτων ελέγχου ισορροπιών, το γεγονός ότι ως αρμόδιος επίτροπος για θέματα μεταφορών έχει προταθεί ο Απόστολος Τζιτζικώστας, και ως πρόεδρος της επιτροπής TRAN του ευρωκοινοβουλίου η ευρωβουλευτής κ. Βόζεμπεργκ, πρόσωπα που αμφότερα προέρχονται από το κυβερνών κόμμα στην Ελλάδα, μία χώρα η οποία ελέγχεται για την σύμβαση 717 και το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο κύριος Μητσοτάκης χρησιμοποιεί τα ευρωπαϊκά όργανα ως μηχανισμούς συγκάλυψης των ευθυνών του. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη και θα αγωνιστεί με όλες τις θεσμικά προβλεπόμενες διαδικασίες για να λειτουργήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση ως υπερασπιστής της διαφάνειας και του θεμελιώδους δικαιώματος της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στον τομέα των μεταφορών.